Vanwege de extreem hoge kosten voor containervervoer zijn veel Indonesische meubelfabrikanten in de problemen geraakt. De Indonesische branchevereniging voor de meubelindustrie HIMKI schat dat rond de 25 procent van de aangesloten bedrijven failliet zijn gegaan. Het grote deel van het midden- en kleinbedrijf dat afhankelijk is van export, wordt in een hoek gedrukt door de extreme containerprijzen. Dat meldt de internationale tropisch hout organisatie ITTO in hun Tropical Timber Market Report.
De prijs van een grote containervracht van Indonesië naar de Verenigde Staten is opgelopen van 2.000 euro in 2020 naar nu 19.100 euro. De vervoerskosten van Indonesië naar de Europese markt zijn ook gestegen met 900 procent. Met deze extreme kosten is het niet winstgevend om producten te exporteren. Daar bovenop komen de problemen met de lange levertijden door de slechte beschikbaarheid van de containers. Van de 2.500 HIMKI leden is 25 procent failliet gegaan als gevolgd van deze hoge exportkosten.