Branchekoepel Centrum Hout, vertegenwoordiger van houthandelaren en timmerfabrikanten, heeft een nieuw marketingplan voor de komende drie jaar aangekondigd. Het doel van de gezamenlijke promotie laat niets aan duidelijkheid liggen: “Meer bouwen met hout’.
Centrum Hout lanceerde de nieuwe campagne in een goed gevulde zaal in museum Batavialand in Lelystad. De aanwezigen op deze marketingdag waren voor een belangrijk deel marketeers of tenminste functionarissen bij houtbedrijven die marketing tot hun werkzaamheden rekenen.
Er was een compleet programma voor hen samengesteld, met lezingen door bedrijfskundige en psycholoog Hein Heijnen, die veel weet van ‘neuromarketing’ en door Emma van der Leest, die zich verdiept in alle nieuwe ontwikkelingen op het snijvlak van biobased producten, design en kunst.
Verder was aan de marketingdag een uitstapje per oude pakketboot gekoppeld, die ging naar Werkeiland Lelystad, een inmiddels aan de polder vastgeklonken eiland waar de eerste pioniers van het nieuwe land woonden en werkten. Enerzijds mogen nieuwe huizen op dit gemeentelijk monument alleen van hout gebouwd worden, in de stijl van de bestaande loodsen, anderzijds is een projectontwikkelaar van plan er enkele appartementengebouwen te gaan realiseren.
33 verschillende doelgroepen
De presentatie van de nieuwe marketingcampagne (de vorige liep ook drie jaar en heette ‘Hout. Natuurlijk van nu!‘) was in handen van Samantha Schreuder, marketingmanager bij Centrum Hout. De plannen zijn door een stuurgroep ontwikkeld binnen beleidskaders die door het hoofdbestuur zijn gesteld.
Een uitdaging voor Centrum Hout is dat de koepel veel verschillende houtbranches vertegenwoordigt, van niet-voorraadhoudende houtagenten, via handelaren in plaatmaterialen, tropisch hout of bijvoorbeeld Scandinavisch grenen, tot de timmerfabrikanten, die weer te onderscheiden zijn in systeembouwers, trappenmakers en kozijnenfabrieken. Schreuder: ‘We analyseerden de doelgroepen die we willen bereiken en kwamen op totaal 33 verschillende doelgroepen.’
Marketingplan: meer bouwen met hout
Desondanks is nu een gerichtere keuze gemaakt waar het marketingplan op gericht zal zijn. Niet langer is die gefocust op hout als materiaal, ongeacht zijn toepassing, maar veel meer is het stimuleren van meer gebruik van hout in de bouw het doel.
De effecten van de campagne gaan gemeten worden met behulp van marktonderzoeksbureau Buildsight, dat veel gegevens over de bouw bijhoudt, waaronder van welk materiaal er gebouwd wordt. Het huidige cijfer beweegt zich rond de 8 procent en loopt op, de campagne streeft een aandeel van 13 procent houtbouw in het totaal van de nieuwbouw na.
Veel over wat de campagne ‘Meer bouwen met hout‘ gaat inhouden moet nog uitgewerkt worden. De marketeers van Centrum Hout gaan vanaf nu in gesprek met de achterban en andere stakeholders in gesprek over nadere invulling.
Lees ook: